برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کرونا/ کرونا و ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روانی  

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
کرونا/ کرونا و ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روانی  

بهداشت نيوز/در حالي که بسياري از بهبوديافتگان کوويد۱۹ دچار علائمي از اضطراب، افسردگي يا ساير مسائل شناختي و عاطفي شده‌اند، متخصصان بررسي انجام درمان‌هاي رواني در کنار درمان‌هاي جسمي را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش سازمان غيرانتفاعي حمايت از سلامت روان آمريکا،‌در ماه سپتامبر و با گذشت ۶ ماه از شروع همه‌گيري کرونا تعداد آمريکايي‌هايي که دچار اضطراب و افسردگي شدند، به بالاترين رقم خود تاآن زمان رسيد. در ماه دسامبر، ۵۱٪ از بزرگسالاني که توسط اين بنياد مورد بررسي قرار گرفتند، گزارش کردند که استرس مربوط به COVID-19 بر سلامت روان آنها تأثير منفي گذاشته است. اين آمار نبايد غافلگيرکننده باشد.

در حالي که سلامت روح و جسم عميقا بهم گره خورده، مدتهاست که بهداشت رواني افراد در مقايسه با سلامتي جسمي، مغفول مانده است. به عنوان مثال، بزرگسالاني که مبتلا به افسردگي و همچنين بيماري عروق کرونر (CAD) هستند ۵۹٪ بيشتر از ساير بيماراني که افسرده نيستند، يک اتفاق قلبي عروقي جدي(مانند حمله قلبي يا سکته مغزي) را تجربه مي‌کنند. افسردگي و اضطراب همچنين با نتايج بدتري براي افراد مبتلا به سرطان، بيماري‌هاي خودايمني و ساير بيماري‌هاي جدي يا مزمن همراه است.

رينولد پانتييري، دکتر و استاد دانشکده پزشکي راتگرز رابرت وود و جانسون در اين باره مي‌گويد: درمان همزمان روح و جسم کاملاً منطقي است و در حقيقت"جدا کردن اين دو ممکن نيست." مسلما ممکن است اين مساله در افرادي که تا ماهها پس از بهبود از کوويد۱۹ همچنان احساس ناخوشايندي دارند اتفاق بيفتد. اگرچه هنوز چيزهاي زيادي در مورد اين ويروس نمي‌دانيم اما شواهد موجود نشان مي‌دهد که ويروس مذکور مي تواند بر مغز تأثير بگذارد و باعث ايجاد تغييرات فيزيولوژيکي شود.

ارتباط کوويد۱۹ با سلامت روان
براساس تحقيقي که در نوامبر سال ۲۰۲۰ در لانست منتشر شد، تخمين زده مي شود که ۲۰٪ از افرادي که مبتلا به COVID هستند، معيارهاي تشخيصي مربوط به يک درگيري در حوزه بهداشت روان مانند اضطراب يا افسردگي را ظرف ۳ ماه آينده تشخيص مي‌دهند.

در تحقيق ديگري -بررسي ۵۱۶۳ بهوبد يافته از کرونا که بيش از ۲۱ روز علائم داشتند، به رهبري ناتالي لمبرت، دانشيار دانشکده پزشکي دانشگاه اينديانا- نشان داد که ۷۹٪ از اين افراد از خستگي شکايت دارند ، ۵۵٪ دچار سردرد شده و ۵۴٪ نيز مي‌گويند در تمرکز مشکل دارند مشکلات حافظه، سرگيجه، بي خوابي و از بين رفتن حس چشايي و يا بويايي نيز شايع است.

گرچه تحقيق و بررسي درباره تاثيرات دقيق ويروس کرونا بر مغز همچنان ادامه دارد منطقي است که بهبوديافتگان کرونا علاوه بر درمان جسم، بدنبال بهبود روحي و رواني خود نيز باشند. اين ارزيابي در حالي که از اهميت بالايي برخوردار است از سوي بسياري از بهبوديافتگان مغفول مي‌ماند.

يکي از بيماراني که از کرونا بهبود يافته توضيح مي‌دهد:‌ من تقريبا هر روز گريه مي کنم. اضطراب دارم و مي دانم که افسرده هستم. وي پيش از ابتلا به کرونا نيز با مشکلات روحي و جسمي دست و پنجه نرم مي کرد اما اين بيماري موجب شعله‌ور شدن اين وضعيت شده است. وي همچنين داراي علائم جسمي متعددي است که مي‌آيد و مي‌رود از جمله تنگي نفس، درد قفسه سينه، مه مغزي و بي‌حسي و گزگز در سراسر بدن.

متاسفانه بهترين راه براي افرادي که معتقدند نيازي به درمان‌هاي روحي براي بيماران کرونايي نيست، ابتلاي خود آنان به افسردگي، اضطراب و ديگر مشکلات رواني است. تجربه نزديک آنها مي تواند اعتقادي که پزشکان دارند، برايشان مجسم کند. خيلي از افرادي که اکنون مبتلا به مشکلات رواني هستند مي گويند پيش از اين که خود از نزديک چنين تجربه ملموسي داشته باشيم، بخوبي درک نمي کرديم.


منبع: Health/ مارس ۲۰۲۱
مترجم: ليلا فرجي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar